Учнівське самоврядування

  Наш час потребує лідерів нової формації. Людей компетентних, відповідальних, здатних мислити неординарно. Проблема виховання молодих лідерів – це проблема підготовки людини майбутнього, людини, яка відповідає вимогам ХХІ століття.
  Ось чому необхідні пошук і підтримка учнівської молоді, чиї особистісні переконання спрямовані на активну участь у громадському житті, молоді, яка має організаторські здібності, усвідомлює себе потенційним лідером, має бажання використовувати свою енергію і здібності заради інших.
  Участь молодого покоління в учнівському самоврядуванні – важливий шлях і умова залучення учнівської молоді до радикальних перетворень, що відбуваються у нашому суспільстві. Найбільш значимі результати у формуванні соціально компетентної молоді дає широка варіативність учнівського самоврядування.
  Заклад освіти – це модель майбутнього суспільства. Основи громадського становлення та демократії закладаються з раннього віку, і самоврядування допомагає здобувачам освіти організувати власне життя та життя своїх одногрупників. Учні потребують практичних навичок управлінської діяльності, і саме завдяки участі в діяльності учнівського самоврядування вони мають можливість їх сформувати.
  Учнівське самоврядування є одним з найважливіших засобів формування у здобувачів освіти умінь і навичок управління демократичними процесами, що відбуваються в державі.
  Учнівське самоврядування – це добровільна організація учнівської молоді в закладі освіти, яка забезпечує право і надає можливість в межах Статуту здійснювати регулювання і управління справами, які належать до їх компетенції в інтересах всіх учнів закладу освіти.
  Головними функціями учнівського самоврядування є:
– забезпечення нормальної роботи всього учнівського колективу та його складових, оптимальне розв’язування повсякденних завдань  з урахуванням інтересів і запитів його членів. Кожен в колективі повинен робити все від нього залежне для досягнення спільного успіху.
– Підготовка молоді до майбутньої участі в керівництві суспільними і державними справами, формування у кожного знань, умінь і навичок управлінської і виконавської майстерності.
Відповідно, головною метою учнівського самоврядування є формування і розвиток соціальної активності гуманістично спрямованої особистості з глибоко усвідомленою громадянською позицією та почуттям національної свідомості.
Завданнями учнівського самоврядування училища є:
– Забезпечити захист прав та інтересів членів організації;
– залучати здобувачів освіти до активної участі в житті училища;
– організовувати просвітницьку роботу серед своїх однолітків;
– розвивати творчі здібності,  сприяти розкриттю, самовдосконаленню та самореалізації особистості, її моральному та духовному зростанню;
– організовувати, в межах компетенції, внутрішнє життя та діяльність здобувачів освіти училища;
– формувати норми культури поведінки і спілкування, розвивати уміння вести дискусію, висловлювати свою думку;
– готувати здобувачів освіти до майбутнього життя, надавати допомогу на шляху професійного становлення та професійної реалізації.
  Учнівський парламент КЗ «Чернігівське ВПУ» є постійнодіючим органом учнівського самоврядування з 2006 року. Його склад обирається відкритим голосуванням на конференції.
 На конференцію запрошуються представники груп І-ІІІ курсів, які є лідерами і відповідають за визначені сфери діяльності.
 
Учнівська рада КЗ «Чернігівське ВПУ», 2023 рік.

  Таким чином формуються керівний склад:
– президент, два заступники та голови комісій:
– з навчання,
– з виробничого навчання,
– з культури та дозвілля,
– ПРЕС-центр,
– з дисципліни та порядку,
– з охорони здоров’я та спорту,
– санітарно-господарська комісія.

  Вибори Ради проводяться кожного навчального року, їм передує звітна конференція. 

Перший президент УС Ігор Корзюк. Засідання комісії з навчання.

Загальне фото учнівського самоврядування 2006 рік. Засідання комісії з виробничого навчання.


  Важливу роль в учнівському самоврядуванні відіграє президент учнівської ради, який:
– Веде засідання Учнівської Ради.
– Скликає засідання Учнівської Ради.
– Виносить питання на розгляд Учнівської ради.
– Президент УС є гарантом прав здобувачів освіти в училищі.
– Президент УС безпосередньо коригує і спрямовує роботу секторів.
– Президент УС співпрацює з дирекцією згідно зі статутом.
– Президент УС може бути присутнім на засіданні педагогічної ради, виступати на захист здобувачів освіти училища.
– Президент УС поводить себе толерантно, суворо дотримується норм культури спілкування.

 

На фото президент УС КЗ «Чернігівське ВПУ» Євгеній Борисенко 2023 р.


  На сьогодні функцію президента учнівського парламенту КЗ «Чернігівське ВПУ» виконує здобувач освіти групи 1С 22 (ІІ курсу) Борисенко Євгеній, який одночасно є заступником президента ОРУС закладів ПТО у Чернігівській області. Він долучається до роботи всіх комісій, бере участь у всіх акціях, челенджах, конкурсах, які проводяться в училищі, а також є активним учасником ОРУС ПТО.
 


  Учнівська рада, що складається з президента, його заступників та членів всіх комісій має свої чітко окреслені завдання, серед яких:
– координує роботу комісій, доводить до груп конкретні завдання діяльності;
– контролює створення належних умов для навчання та дозвілля учнів;
– ухвалює рішення з найважливіших питань життя училища в межах своєї компетентності;
– вносить пропозиції до адміністрації закладу, педагогічної ради з актуальних питань;
– здійснює заходи щодо розвитку творчих здібностей учнів, зміцнення їхнього здоров’я, фізичного вдосконалення, пропаганди здорового способу життя, формування правової культури та асертивної поведінки;
– організовує роботу тематичних центрів, малих ініціативних груп, учнівських об’єднань за інтересами.
 


  Важливою складовою ефективної діяльності УС є розуміння учнями завдань, змісту та суті самоврядування, вміння планувати та організовувати роботу, здійснювати самоконтроль та аналізувати власну діяльність. Свою роботу УС здійснює під супроводом педагогів.
  Засідання проводяться у відповідності з планом і завданнями. Можуть проводитись засідання окремої комісії для вирішення певних завдань поза планом.
  В учнівському парламенті КЗ «Чернігівське ВПУ» свою роботу здійснюють сім комісій, кожна з яких відповідає за свою сферу діяльності.
  Комісія з навчання відповідає за:
– участь в предметних тижнях, підготовці показових уроків;
– організацію груп взаємодопомоги (консультанти з окремих навчальних предметів);
– допомогу в проведенні олімпіад з предметів;
– участь в обласних та всеукраїнських конкурсах, акціях, челенджах;
– просвітницьку робота.

  Найактивніші представники цієї комісії Івненко Кузьма, Шевченко Артем, Геращенко Артем та Чернишов Єгор два роки поспіль долучалися до диктанту національної єдності, брали участь у заходах до Шевченківських днів, до 300-х річчя від дня народження Григорія Сковороди та інших пам’ятних дат, допомагали викладачам у проведенні предметних тижнів.

 

На фото представники комісії з навчання 2023 рік.


  Комісія з виробничого навчання відповідає за:
– надає допомогу в організації конкурсів профмайстерності;
– допомагає в організації та проведенні показових уроків з виробничого навчання;
– долучається до проведення предметних тижнів за спеціальностями;
– представники комісії активно долучаються до проведення профорієнтаційних заходів;
– допомагає у створення рекламної продукції для профорієнтації;
– члени комісії залучаються для проведення профорієнтаційних консультацій у ЗЗСО міста Чернігова та області.

 

Представники комісії з виробничого навчання 2023 рік


  Представники комісії з культури та дозвілля відповідальні за:
– планування, організацію та  проведення тематичних вечорів, свят, розважальних заходів;
– участь у конкурсах, фестивалях, акціях культурного спрямування;
– участь у художній самодіяльності училища;
– організацію підготовки менеджерів програм дозвілля;
– допомогу у залученні здобувачів освіти до гурткової роботи;
– робота над сценарієм, естетичне оформлення заходів;
– надання практичної допомоги класним керівникам у підготовці позаурочних заходів.

  Педагогічний супровід діяльності учасників комісії з культури та дозвілля здійснюють керівники гуртків Наровлянська Вікторія, Сотнікова Оксана та Шпеко Юлія. Результативність роботи представників цієї комісії відзначена багатьма грамотами та подяками за участь у конкурсах, фестивалях, культурних акціях, в тому числі, які проходять за ініціативи НМЦ ПТО в Чернігівській області. Найбільш активними учасниками цієї комісії є Дідковська Анастасія, Москаленко Анжеліка, Скляренко Юлія, Пінчук Дмитро.
 


  Діяльність ПРЕС-центру спрямована:
– випуск вітань, оголошень;
– роботу по організації засідань учнівського парламенту;
– проведення конкурсів стіннівок, плакатів;
– випуск газети „Час і життя”;
– участь у роботі бібліотечного активу училища;
– участь у конкурсах, заходах акціях, які проводяться членами бібліотечного активу.
 


  Комісія з дисципліни та порядку:
– бере участь в організації та проведенні заходів щодо підвищення правової культури здобувачів освіти;
– надає допомогу в організації та участь у тренінгіах, конференціях, конкурсах з вивчення  Конвенції ООН про права дитини, Загальної декларації прав людини, Конституції України;
– займається інформування учнів про їхні права і обов’язки та необхідність їх дотримання;
– сприяє протидії булінгу  та іншим формам насильства в закладі освіти (просвітницька робота, участь у заходах, акціях).
 


  Комісія з охорони здоров’я та спорту:
– надають допомогу в організації спортивних змагань в училищі, спортивних свят, днів здоров’я;
– сприяють залученню учнів в спортивні гуртки;
– допомогають в ремонті спортивного інвентарю, приведення в порядок спортзалу, спортивного майданчика;
– допомагають в організації зустрічей з відомими спортсменами регіону;
– беруть участь у проведенні олімпійських уроків;
–  є постійними учасниками і призерами обласних та місцевих змагань, спартакіад, турнірів, спортивних ігор.
 


  Представники санітарно-господарської комісії забезпечують:
– участь у проведенні акцій «Чисте місто», Всесвітньому дні прибирання «World clean up Day»;
– допомогу в проведенні ремонтних робіт в училищі;
– організацію груп на роботу по благоустрою територій училища;
– контроль за дотриманням санітарного стану навчальних приміщень;
– контроль за дотриманням правил техніки безпеки в майстернях;
– збирають макулатуру, батарейки, беруть участь у заходах з екологічної безпеки та просвіти, пропагують захист природи та екологічне мислення.
 


  Основними засобами вдосконалення роботи учнівського самоврядування в КЗ «Чернігівське ВПУ» є:
– довіра педагогів до рішень учнівського колективу та УС;
– кваліфікована тактовна допомога з боку педагогів;
– цілеспрямоване навчання учнів справі організації життя учнівського колективу;
– закріплення педагогів-наставників за кожною комісією для здійснення планування заходів, вирішення складних та конфліктних ситуацій, прийняття управлінських рішень;
– організація  зустрічей членів УС із соціальними партнерами училища для отримання досвіду соціальної взаємодії; організація екскурсій на підприємства соціальних партнерів, спілкування  з адміністрацією підприємств;
– відзначення роботи кращих членів учнівського самоврядування (нагороди і преміювання за досягнуті високі результати, за виконання поставлених завдань);
– інформування першокурсників про діяльність УС через класних керівників І курсу, керівників гуртків та самих членів УС;
– залучення членів УС до профорієнтаційних заходів у ЗЗСО та в училищі під час Днів відкритих дверей;
– навчання членів УС на курсах лідерства (багато учасників УС займаються у гуртку «Мистецтво художнього слова»);
– залучення членів УС до створення безпечного освітнього середовища у закладі освіти.

  Самоврядування – це реальний безперервний процес залучення учнів до суспільних справ. Учнівське самоврядування робить життя училища змістовним, насиченим, цікавим.
  Правильно організоване за змістом і формою учнівське самоврядування містить потужний виховний потенціал, розвиває лідерські якості, формує соціальний досвід та ціннісні орієнтації, створює простір для самореалізації, сприяє усвідомленню особистістю своїх прав, свобод, обов’язків, вияву самостійності учнівської молоді, самоствердженню у суспільно–значущій діяльності, захищає від негативних впливів соціального середовища, виховує активних громадян держави.