Система організації виховної роботи в КЗ «Чернігівське ВПУ»
Відповідно до Закону України «Про освіту», Концепції Нової української школи, виховання є невід’ємною складовою освітнього процесу, яка наскрізно охоплює усі сфери життя здобувачів освіти і ґрунтується на загальнолюдських цінностях.
Основними ідеями, які лягли в основу виховної системи училища, є ідеї гуманізму, педагогіки співробітництва, загального піклування, формування єдиного виховного простору.
Виховна робота в училищі організована згідно чинного законодавства, зокрема, відповідно таких нормативно-правових документів: Конвенції ООН про права дитини, Конституції України, Закону України «Про освіту», Закону України «Про охорону дитинства» та відповідно іншим нормативно-правовим актам.
Основними завданнями, на виконання яких спрямована виховна робота педагогічного колективу училища є:
– виховання учнів як громадян-патріотів своєї країни, національно свідомих, життєво і соціально-компетентних, здатних здійснювати самостійний вибір і приймати відповідні рішення у життєвих ситуаціях;
– сприяння зростанню творчого духовного потенціалу особистості, розкриттю здібностей на кожному з виховних етапів;
– розвиток учнівського самоврядування як осередку самореалізації громадянського виховання;
– стимулювання саморозвитку, самовиховання, самоосвіти учнів та їх життєтворчої компетентності через участь у реалізації проєктів соціального та благодійного напрямків;
– впровадження оптимальних методів, форм, засобів, що сприяють формуванню в учнівської молоді основ життєтворчості; розширення можливостей компетентного вибору особистістю свого життєвого шляху;
– виховання в учнівської молоді ціннісного ставлення до природи, людей, праці;
– розвиток правосвідомості та правової культури, формування гідності та поваги до прав та свобод інших;
– профілактика негативних соціальних явищ.
Виховна система училища базується на принципах, що визначають основні вимоги до процесу виховання особистості учня, до його змісту, організацій, форм, методів та прийомів:
• принцип гуманізації і демократизації виховного процесу;
• принцип зв’язку виховання з реальним життям;
• виховання особистості в колективі в ході спільної діяльності;
• єдність вимог і поваги до особистості;
• послідовність, систематичність і єдність виховних впливів.
Система виховної роботи училища забезпечує:
• активне залучення до процесу виховання батьківської громадськості;
• організацію методичної роботи з актуальних проблем виховання з педагогами, класними керівниками;
• розвиток активності учнів у різних видах діяльності та творчий розвиток здібностей, інтересів особистості у позанавчальній діяльності;
• соціальну захищеність і підтримку учнів;
• співпрацю з дитячими молодіжними та громадськими організаціями, об’єднаннями, колективами;
• співробітництво з правоохоронними органами, соціальними службами з питань організації правової освіти, профілактичної роботи серед учнів;
Виховна робота в училищі спрямована на створення умов для розвитку самореалізації особистості кожного учня.
Серцевиною виховного процесу є особистість: її нахили, здібності, потреби, інтереси, соціальний досвід, характер.
Результатом виховної діяльності закладу є становлення самодостатнього громадянина-патріота України, гуманіста і демократа, готового до виконання громадянських і конституційних обов’язків, до успадкування духовних і культурних надбань українського народу, досягнення високої культури взаємин, формування активної громадянської позиції, утвердження національної ідентичності громадян па основі духовно-моральних цінностей Українського народу, національної самобутності.
Система виховної роботи в училищі реалізується через:
• роботу класних керівників та керівників груп, яких на сьогодні в училищі налічується 11. Кожен з них володіє необхідними інструментами педагогічної майстерності та великим досвідом у справі виховання молоді. Свою діяльність вони організовують під час виховних годин, позакласних заходів, через спільні добрі справи, індивідуальну роботу з учнями, участь у всіх виховних заходах, які проводяться в училищі;
• діяльність викладачів-предметників, які здійснюють виховний вплив під час уроків, позаурочних заходів та предметних тижнів;
• роботу бібліотекаря, оскільки бібліотека сьогодні є інформаційним центром училища, де здійснюється потужна просвітницька робота у формі проведення бесід, тематичних виставок, годин спілкування, роботи бібліотечного учнівського активу, засідань правового клубу «Феміда».
• діяльність учнівського самоврядування, що надає активну допомогу в організації дозвілля, члени якого беруть участь у благодійних справах, конкурсах, акціях, фестивалях, челенджах і представляють училище на обласному рівні;
• роботу гуртків, що сприяє згуртуванню не тільки здобувачів освіти, а й всього колективу і одночасно координує роботу учнівського самоврядування, забезпечує організацію дозвілля учнів, участь у фестивалях, конкурсах, змаганнях та інших заходах обласного масштабу;
• роботу практичного психолога, яка здійснює психологічний супровід всіх учасників освітнього процесу, проводить просвітницьку роботу для членів педагогічного колективу та батьків.
Основними напрямками виховної роботи є:
• робота із соціального захисту учнів;
• національно-патріотичне виховання;
• морально-етичне виховання;
• превентивне виховання; робота з профілактики правопорушень, злочинів, бродяжництва серед неповнолітніх;
• робота з охорони життя і здоров’я учнів (заходи з безпеки життєдіяльності в умовах військового часу);
• громадянське виховання;
• трудове виховання та профорієнтація;
• художньо-естетичне виховання;
• екологічне виховання;
• формування здорового способу життя;
• учнівське самоврядування,
а також:
• запобігання насильству в сім’ї;
• запобігання насильству в дитячому середовищі;
• запобігання ксенофобських та расистських проявів серед молоді;
• гендерна рівність;
• робота щодо Конвенції ООН про права дитини ;
• толерантність у спілкуванні.
Хочеться більш детально зупинитися на кожній складовій в системі виховної роботи нашого училища.
Складно уявити собі процес виховання у закладі освіти без класного керівника, головним призначенням якого є стати духовним наставником своїх вихованців, організувати роботу в групі, об’єднавши виховні зусилля викладачів, батьків та громадськості для формування згуртованого колективу та розвитку громадської активності і формування моральних якостей учнів.
Класний керівник формує особистість кожного здобувача освіти, робить життя учнівського колективу змістовним і цікавим, в умовах сучасної парадигми освіти він є другом, порадником і наставником для своїх учнів.
Хочеться відзначити потужний виховний потенціал класних керівників нашого училища, які багато років плідно працюють, проектуючи наше майбутнє через формування особистості кожного окремого учня, серед них Дядюн Ольга Дмитрівна та Наровлянська Вікторія Степанівна, які випустили вже багато груп та реалізують себе в ролі класних керівників в училищі від початку його заснування. Вони завжди в своїй роботі демонструють високий рівень педагогічної майстерності та професійної культури.
Стрілець Юлія Олексіївна, Голобурда Ірина Миколаївна та Гарбуза Лариса Петрівна, які є досвідченими викладачами та керівниками груп, що заряджають учнів своєю енергією та ентузіазмом, вірою в перемогу та в краще майбутнє, мають високий рівень професійної підготовленості педагога; Шульга Владислав Вікторович та Комаса Марина Вікторівна, які не так давно працюють як класні керівники, але демонструють професіоналізм і ефективність в роботі, залучаючи здобувачів освіти до творчої активної діяльності, пробуджують в них інтерес і мотивацію до навчання, формують самостійність мислення.
Для ефективної реалізації виховного процесу в закладі освіти організовано роботу методичного об’єднання класних керівників, на засіданнях якого розглядаються актуальні питання виховної роботи. Проведення засідань сприяє підвищенню теоретичного рівня педагогічних кадрів, розширенню їх світогляду, допомагає отримати необхідні знання для втілення інноваційних особистісно-зорієнтованих виховних технологій, впроваджувати активні форми і види діяльності, сприяє запровадженню інтерактивних методик у освітній процес.
Методичне об’єднання класних керівників працює над вирішенням першочергових завдань виховання здобувачів освіти: виховати громадянина-патріота, сформувати громадянську позицію представників молодого покоління, які люблять свій народ, Україну, готові самовіддано захищати і розбудовувати її як суверенну, незалежну, демократичну, правову і соціальну державу, виробити імунітет до негативного впливу соціального середовища.
Бібліотека училища є інформаційним центром із забезпечення навчально-виховного процесу, книжковий фонд якої налічує 25641 примірників, з них фонд підручників складає 14793 примірників. Її послугами користуються більше 400 читачів, з них 384 учнів. Бібліотекар Заровна Катерина Миколаївна – досвідчений фахівець своєї справи, яка працює в училищі з першопочатків його діяльності.
Бібліотека є центром правового виховання, так зокрема, на її базі діє правовий клуб «Феміда», мета якого полягає в ознайомленні учнів з правовими та етичними питаннями, формуванні їх правової культури. Періодичність засідань клубу – 1 раз на місяць. За останній період були проведені такі заходи: година спілкування «Я маю право…», урок попередження «Мандрівка в країну здоров’я», тематичні зустрічі за участю працівників Національної поліції «Відповідальність підлітків перед законом», «Майбутній молодий водій на дорозі».
Бібліотекар училища Заровна Катерина Миколаївна тісно співпрацює з іншими бібліотеками міста. Так, співробітниками Обласної бібліотеки для юнацтва для учнів ЧВПУ були проведені такі заходи: до Дня Соборності – «Урок Єдності», «Соборність – бризки часу», до Дня пам’яті Героїв Крут – година історичної правди «Бій під Крутами», «Крути…сум і біль, і вічна слава», диспут «Світ навколо нас та я в ньому», година спілкування «Толерантність – запорука успіху», круглий стіл «Без добрих справ немає доброго імені». До Дня пам’яті жертв Голодомору учні училища відвідали заходи на базі філіалу бібліотеки №4 та Обласної бібліотеки для юнацтва міста Чернігова «Година пам’яті жертв Голодомору», година роздумів «От де люди, наша слава, слава України», які провів співробітник Інституту національної пам’яті Сергій Горобець.
До Дня Гідності та Свободи бібліотекарем були проведені такі заходи «Автограф війни», «Трагічний майдан» та ін.. Учні побували на зустрічі з чернігівським мандрівником і письменником Олександром Волощенком, під час якої відбулася презентація його дев’ятої книги «Пішки навколо моря». На базі бібліотеки училища була проведена обласна секція бібліотекарів ПТНЗ в Чернігівській області «Стратегії розвитку бібліотек ЗПО: моделі розвитку та партнерства».
В училищі працює практичний психолог Шпеко Юлія Сергіївна, яка здійснює психологічний супровід всіх учасників освітнього процесу, проводить з учнями психодіагностичну, консультативну, корекційно-відновлювальну, просвітницьку роботу, забезпечує формування сприятливого морально-психологічного клімату та безпечного освітнього середовища в закладі освіти, сприяє адаптації учнів І курсу до нових умов навчання.
На підставі висновку психолога розробляються рекомендації та індивідуальні програми занять і бесід з учнями, які потребують підвищеної уваги з боку педагогічного колективу, психолого-педагогічні характеристики учнів.
Крім того, практичним психологом приділяється багато уваги заходам щодо протидії негативних явищ в учнівському середовищі: протидії булінгу, протиправній поведінці, насильству в сім’ї, торгівлі людьми, профілактиці захворювання ВІЛ, небезпечної міграції та працевлаштування, деструктивних стосунків.
Проводяться заходи з формування безпечної статевої поведінки, адаптації до дистанційного навчання в умовах карантину під час COVID19, збереженню психічного здоров’я під час війни, першій психологічній допомозі в умовах військового стану. Проводиться тренінги адаптації учнів до навчання, формування комунікативних якостей здобувачів освіти, особистісного зростання, позитивного ставлення до себе, а також заняття груп психологічної підтримки.
Юлія Сергіївна активно працює у соціальних мережах займаючись просвітницькою діяльністю на актуальні теми. Випускає відео з лайфхаками та техніками для збереження психічного здоров’я, зниження тривожності, заземлення, як для учнів так і для всіх учасників освітнього процесу. Психолог проводить онлайн-опитування в соціальній мережі Інстаграм «Як ти?», яке дозволяє всім бажаючим ділитись своїми переживаннями і отримувати зворотній зв’язок, проводить психологічне консультування онлайн.
Для викладачів проводяться заходи щодо психологічної самодопомоги, профілактики професійного та емоційного вигорання.
Крім того, Юлія Сергіївна активно займається профорієнтаційною діяльністю, бере участь у волонтерській діяльності, співпрацює з такими організаціями як «Чернігівська мережа 100% життя», «Чернігівський громадський комітет захисту прав людини», «Psy help Chernihiv».
Особливу увагу вона приділяє роботі з дітьми-сиротами та ПБП, особами з інвалідністю, учнями схильними до девіантної, делінквентної поведінки та з учнями, які опинились у складних життєвих обставинах.
Велика увага приділяється в училищі вихованню здорового способу життя. Класні керівники та керівники груп проводять бесіди, години спілкування, виховні години на тему ЗСЖ, в училищі діє два спортивні гуртки, щороку проводиться Олімпійський урок за участю відомих спортсменів міста та області, які до того ж є нашими випускниками.
Важливою складовою системи виховної роботи є гурткова робота, як випробувана, дійова форма організації діяльності учнів у позаурочний час. Вона відповідає таким ознакам:
• автономність і самобутність;
• наявність провідної ідеї, покладеної в основу діяльності кожного гуртка;
• відкритість, яка передбачає добровільну участь в роботі гуртків;
• самоврядування, самоорганізація, самодіяльність;
• сприятлива атмосфера, стиль взаємовідносин дорослих і учнів «на рівних»;
• динамічність членського складу.
На сьогодні в училищі працює 6 гуртків: «Вокальний ансамбль», «Естрадної пісні», «Мистецтво художнього слова», «Журналіст», «Історичне краєзнавство», «Сокіл-Джура», завдяки чому позаурочною роботою охоплено біля 27 % всіх учнів.
Традиційним стало проведення першості училища з волейболу, кульової стрільби, настільного тенісу, шахів, змагань з футболу.
Керівники гуртків художньої самодіяльності щороку разом зі своїми вихованцями беруть участь у онлайн-фестивалях до Дня козацтва та Дня захисників та захисниць України, що проходять під хештегом «Єднаймося браття в козацьку родину», у конкурсах та челенджах «Вишивана_профтехосвіта», «Роблю_те,_що_люблю», «Ми молоді, а значить сильні», «Жму за ЗСУ», «Україна_це_ми», до Шевченківських днів, до пам’ятних дат, які проводяться за ініціативи НМЦ ПТО в Чернігівській області та управління освіти ЧОДА.
Проводиться постійна робота з батьками з питань навчання та виховання учнів, психологічної підтримки дітей в умовах військового часу, забезпечення безпеки учнів під час навчального процесу, індивідуальних запитів батьків.
Щороку проводяться загальні батьківські збори, на яких обговорюються питання, що стосуються розвитку училища, завдань, які стоять перед навчальним закладом, обговорюються проблеми та труднощі, які виникли під час навчально-виховного процесу.. Обирається батьківський комітет, члени якого допомагають у вирішенні проблем з ремонтом приміщень.
В училищі традиційним став волонтерський рух. Учні та педпрацівники надають допомогу постраждалим під час військових дій, військовим частинам у ремонті військової техніки, у зборі медикаментів, матеріальних коштів на придбання теплого одягу для військовослужбовців, в поповненні банку крові для Чернігівського обласного Центру крові.
Змінюються умови, форми і засоби навчання, та незмінним залишається головне призначення педагога – навчити людину бути Людиною. Стати справжнім вчителем, духовним наставником своїх учнів, чудовим класним керівником дуже непросто. Діяльність викладача як організатора учнівського колективу багатогранна, коло обов’язків дуже широке, прикрощів і невдач вистачає, але водночас кожен намагається відшукати свої шляхи вирішення непростих завдань, що стоять сьогодні перед педагогами, які виховують молоде покоління в сучасних умовах. І чим вища їх майстерність, тим результативнішим є процес навчання і виховання.